top of page

Diarmuid Burke - online politikai tartalomgyártó

Updated: Mar 17, 2021


Diarmuid Burke (ír nyelven Diarmuid de Búrca) nevét online politikai tartalomgyártóként ismerhetik, akik követik az ilyen témájú nemzetközi oldalakat. Mesterképzés után diplomát szerzett politikai kommunikációból, és Dublinban, Londonban, valamint Brüsszelben dolgozott a politika területén. Diarmuid az általa készített politikai tartalmú TikTok videókról lett híres. Csatornáján közel 15.000 feliratkozója és több százezer megtekintése van. A videói hátteréről, politikai pályafutásáról és az azzal kapcsolatos nemzetközi munkáiról kérdeztem. -Kaposi Márton Bálint interjúja


Kaposi Márton Bálint: Hogyan kerültél kapcsolatba a politikával?


Diarmuid de Búrca: 20 éves koromtól kezdve a mai napig folyamatosan foglalkoztam politikával. Az egész az egyetemi éveim alatt kezdődött. Akkoriban az Ír Zöld Pártról éreztem úgy, hogy a legjobban képviseli a nézeteimet. A 2016-os általános választásokkor önkéntesként dolgoztam nekik. A választás után részt vettem egy fél éves gyakornoki programban Brüsszelben, az Európai Parlamentben. Az ezt követő években több ország zöld pártjának is dolgoztam. A TikTok csatornámat szeptemberben hoztam létre. YouTube csatornát szerettem volna indítani éveken keresztül, de mindenhonnan azt a tanácsot kaptam, hogy TikTok-on szélesebb a korosztályokon és országokon átívelő lefedettség, és az aktuális felkapottsága miatt több embert érnék el. Az első videóim az amerikai választásokról szóltak, hiszen abban az időben éppen ez volt időszerű. Az amerikai választások után elkezdtem másfajta politikai tartalmakról szóló videókat készíteni. Ezek főként a saját politikai tapasztalataimat dolgozták fel, azonban nem éreztem őket elég érdekesnek, újszerűnek. A barátnőm javasolta, hogy ha már az amerikai választási videót élveztem, miért nem csinálok hasonlókat, csak európai politikáról. Ez az ötlet szinte azonnal működött.

A második, európai politikai témájú videóm százezer megtekintést ért el rövid idő alatt.

Azóta is a kontinens politikai eseményeiről készítek tartalmakat, hiszen olyan sokszínű, pezsgő a politikai élet Európában, hogy szinte mindig történik valami. Sok országból kaptam pozitív visszajelzést, így tudom, hogy mások számára is hasznos, amit csinálok.


(Diarmuid TikTok csatornájának galérianézete - a képsarkokban a nézettség számmal)


KMB: Milyen céljaid vannak a politikai életben?


D.B.: Közhelynek hangzik tudom, de egy jobb világot szeretnék teremteni. A Zöld Párthoz való csatlakozásom értelemszerűen a zöldebb, klímabarát politikához volt köthető. Azonban, amikor a párt két másik olyan párttal lépett koalícióba, amelyek egyáltalán nem képviseltek hagyományos zöld értékeket, megrendült bennük a bizalmam. Miután kormánypárttá váltak az ír zöldek, kiléptem a pártból. Sosem voltak olyan ambícióim, hogy egyszer majd Írország vezetője akarok lenni, ez nem az én terepem. Mindig csak az tartottam szem előtt, hogy jobb irányba mozdítsam a világot. A csatornámat is ebben a szellemben működtetem, hiszen a politikai tartalmú videóimmal nem befolyásolni, hanem tanítani szeretném a nézőimet. A követőim húsz-harminc százaléka amerikai. Úgy gondolom, hogy nekik különösen hasznos lehet a tartalmam, hiszen az országra jellemző, hogy egyáltalán nincsenek tisztában a politikai történések mögöttes okaival, és a világ Amerikán kívül álló részének eseményivel. Pedig ezek rájuk legalább akkora hatással vannak, mint az amerikai események ránk, európaiakra.


KMB: Mesélj az Európai Parlamentben töltött gyakornoki félévedről!


D.B.: Az EP-ben végzett gyakornokoskodásom alatt volt szerencsém nagyon sokféle nemzetiségű, merően különböző szellemiségű emberrel együtt dolgozni. Rengeteget tanultam egyes EU-s tagállamok saját politikai életéről. Ez a tapasztalat segített megérteni számos eseményt a saját országom, Írország politikai életével kapcsolatban is.


KMB: Ez a hatás érvényesül a TikTok-ra gyártott tartalmaidban is?


Igen, a TikTok csatornámnak is valami ilyesmi a lényege. Ha az emberek hallják, és megértik más országok belpolitikai eseményeit, a saját demokráciájukban is aktívabban tudnak majd részt venni. A modern iskolákban elterjedt történelem oktatásnak is ez az alapszemlélete: értsd meg a múltat, hogy megérthesd a jelent. A célom is hasonló. Szeretném, ha az emberek megértenék a folyamatokat, amelyek körülöttünk zajlanak a világban. Meglepő, de a kommentjeim jelentős részét amerikaiak írják, akik rácsodálkoznak, hogy mennyi minden történik valójában a világ USA-n kívül eső részében. A gyakornokoskodásom jelentős hatására tanultam meg, hogyan kell videót vágni és hogyan kell általában sikeresen kezelni a közösségi média felületeket, hiszen Brüsszelben is ezen a területen dolgoztam.




(Az Európai Bizottság épülete Brüsszelben )

- eredeti kép forrása: Origo.hu -


Milyen tapasztalatokat szereztél a gyakornoki féléved során a soknemzetiségű közös munkáról?


D.B.: Elsőre mindenki attól fél egy ilyen külföldi gyakornoki programnál, hogy a nyelvi és a kulturális különbségek miatt kiszorul az ott kialakuló kapcsolati hálóból, de ez nem így van. Legalábbis az én tapasztalatom szerint egyáltalán nem.

Számos EU tagállamból érkeztek gyakornokok rajtam kívül is, és tapasztalatom szerint a munkakultúránk egyáltalán nem tért el egymástól.

Lehet, hogy az anyaországában mindenki máshogy dolgozna, ütemezné be az életét, de Brüsszelben kiválóan tudtunk összhangban dolgozni, annak ellenére, hogy Angliától Horvátországig mindenhonnan jöttek gyakornokok. A gyakornoki félévem alatt úgy éreztem, hogy mindenki törekedett arra, hogy minden egyes gyakornok érezze, hogy be van vonva a munkafolyamatokba és a baráti kapcsolatokba. Brüsszelben egy összetartó közösségként tudtunk dolgozni.




bottom of page